Wanneer een gebruiker binnen een zoekmachine een zoekopdracht doet heeft deze zoekmachine één doel. Dit doel is om zoekopdrachten van de hoogste kwaliteit te laten zien. Google heeft hier bijvoorbeeld 200+ ranking signalen voor. De PageRank is hier één van.
Wat is de PageRank?
De PageRank is een formule die door Google om de pagina’s op het internet te ordenen naar belang. De PageRank is ontwikkeld door de oprichters van Google. Dit zijn Larry Page en Sergey Brin.
Dit werd gedaan in 1998 toen zij nog actief waren op Stanford University. Dit is de reden dat Stanford University het octrooi heeft op de PageRank maar het tegelijkertijd een handelsmerk is van Google.
Een leuk feitje: Page (van PageRank) is officieel vernoemd naar Larry Page, niet naar de Engelse term voor pagina.
De PageRank is dus door Google bedacht. Maar waarom?
Google heeft PageRank in het leven geroepen om de kwaliteit van een pagina te bepalen. Oorspronkelijk was de PageRank een getal tussen de 1 en de 10 waarbij 10 het hoogst mogelijke was. Alleen websites zoals Facebook, Twitter en Instagram hebben een PageRank van 10.
Wordt de PageRank nog gebruikt?
Niet echt, tenminste..
De officiële PageRank wordt zelden meer gebruikt. Dit komt doordat de Google Toolbar, die de PageRank aangeeft, zelden meer wordt gebruikt. Een reden hiervoor is dat browsers zoals Chrome geen toolbars meer toelaten.
Wanneer een project van Google minder wordt gebruikt, wordt de frequentie waarmee deze wordt geüpdatet ook verlaagd. Hetzelfde is ook met de Google Toolbar gebeurt. Hierdoor geeft deze toolbar geen accurate schatting meer van de PageRank van een pagina.
Terwijl de officiële Google Toolbar zelden nog in gebruik is wordt andere software juiste weer enorm veel gebruikt. SEO software zoals Ahrefs en MOZ hebben ook functies die de PageRank of Page Autorithy aangeven. Hierdoor kunnen SEO specialisten toch een accurate versie van de PageRank van een pagina opvragen.
Deze SEO programma’s hebben de mathematische vergelijking proberen na te bouwen van Google.
De PageRank berekening
De PageRank van een bepaalde pagina kan als volgt worden omschreven:
De PageRank van een bepaalde pagina kan worden opgevat als de waarschijnlijkheid dat een surfer op deze pagina terechtkomt wanneer die surfer willekeurige hyperlinks aanklikt en af en toe een nieuwe pagina opvraagt.
Wanneer deze kans hoger is zal de PageRank ook hoger zijn. Wanneer deze kans juist lager is zal de PageRank ook lager zijn. Door deze opvatting wordt zowel de kwaliteit als kwantiteit van backlinks naar een pagina meegenomen in de berekening.