In dit artikel neem ik je mee in wat no-follow links zijn, wat ze voor je SEO kunnen betekenen en hoe belangrijk ze anno-2018 zijn.
Wat is een no-follow backlink?
Wanneer een website een backlink heeft geplaatst kan het naakte oog van een mens niet zien of deze “do-follow” of “no-follow” is. De eigenaar van de website die deze link heeft geplaatst weet dit wel.
Een no-follow is een backlink die wel bezoekers oplevert maar niet de volgende voordelen oplevert:
– Het helpt niet bij de PageRank van een website zoals een “do-follow” link.
– Het helpt niet bij de plaatsing in de zoekresultaten pagina.
Het is in principe een link die wel is geplaatst maar er is tegen Google “gezegd” dat deze geen waarde heeft. In de code van de website kun je gemakkelijk herkennen wanneer een backlink geen extra SEO waarde levert aan de website:
< a href=https://woocommerce-899356-3121816.cloudwaysapps.com rel=” nofollow”>Link tekst< / a>
*Ik heb de code deels aangepast zodat mijn website deze niet herkent
Je kunt zien dat in het midden van bovenstaande stukje code “nofollow” is toegevoegd. Hiermee wordt er in feite aan de zoekmachines verteld dat deze link geen “SEO juice” moet doorgeven.
Maar…. Is dit niet verschrikkelijk gemeen?
Soms. Niet altijd!
In veel gevallen kunnen backlinks naar een website als spam worden opgepikt door Google. De pagerank van een pagina wordt door Google veelal bepaald door de kwalitatieve en natuurlijke dofollow backlinks. In een wereld zonder “nofollow” backlinks zal er teveel spam ontstaan.
Een goed voorbeeld hiervan zijn blog comments. Veel comments op blogs zijn er enkel gezet om een eigen bedrijf te promoten. Voor de tijd van de “no-follow” backlinks stonden blogs vol met comments met een eigen backlink erin. Deze waren er uiteraard niet gezet om met de schrijver van de blog te praten. Deze comments waren er alleen neergezet om een backlink naar een eigen website te krijgen.
In veel gevallen zijn tegenwoordig alle links die in een comment staan automatisch een “no-follow” backlink.