YouTube SEO

Wanneer er over SEO wordt gesproken wordt er al gauw gedacht aan Google. Maar naast Google heeft het bedrijf ook YouTube in handen. Dit is in feite ook een zoekmachine die op een soortgelijke manier functioneert. Het grootste verschil is dat YouTube zicht richt op het tonen van video’s en niet websites.

Ook op YouTube is het mogelijk om hogerop te komen op bepaalde zoekwoorden. Het idee is hetzelfde als SEO binnen Google. Het verschil is dat in plaats van websites er moet video’s wordt gewerkt. Hieronder heb ik een lijst met pragmatische actiepunten opgesteld om het maximale uit YouTube te halen:

1. De juiste zoekwoorden uitkiezen
Net zoals een SEO campagne moet er binnen YouTube de juiste zoekwoorden worden uitgekozen. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden genoeg maandelijkse volume hebben. Daarnaast moeten deze zoekwoorden weinig concurrentie hebben. Wanneer een zoekwoord minder concurrentie heeft is het ook makkelijker om hiervoor hogerop te komen.

2. De video titel optimaliseren
Een best practice voor het opstellen van een video titel is het verwerken van het zoekwoord hierin. Als een persoon op zoek is naar een bepaald zoekwoord en komt een titel tegen met deze exact erin verwerkt is de kans groot dat deze persoon hierop klikt.

3. Gebruik de tags
De tags kunnen worden gebruikt om YouTube te vertellen waar je video over gaat. Dit is belangrijk zodat YouTube ook daadwerkelijk de video toont wanneer iemand op zoek is naar het onderwerp.

4. Zoek de interactie op met je kijkers
YouTube hecht een hoge waardering aan de interactie aangaan met je kijkers. Een best practice om dit in de praktijk te brengen is het volgende: Spoor je kijkers aan om een comment of een like achter te halen. Daarnaast is het belangrijk om de kijkers aan te sporen om na het kijken van de video te abonneren op het kanaal. Probeer, om de interactie te intensifiëren, ook te reageren op de comments.

5. De kwaliteit van de video
Een belangrijke ranking signal vanuit YouTube is de kwaliteit van de video. Nog belangrijker: Hoe reageert de kijker op de video. Wanneer kijkers de video niet lang bekijken laat die aan YouTube zien dat ze de video niet goed vinden. Zorg ervoor dat de kijker zolang mogelijk blijft kijken en de kwaliteit van de video zo hoog mogelijk is.

6. Gebruik de thumbnail
Het inzetten van een kwalitatieve thumbnail is geen directe ranking signal voor YouTube. Wel is dit een manier om zoveel mogelijk personen op jouw video te laten klikken. Wanneer de doorklikpercentage hoog is (percentage personen die op jouw video klikken) laat dit aan YouTube zien dat veel mensen geïnteresseerd zijn in je content. Dit is voor YouTube een indicatie dat je een kanaal bezit die kwalitatieve content produceert. Hiervoor kun je worden beloond in de vorm van hogere rankings en meer vertoningen.

7. Shares op sociale media

Het aantal shares op sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram. Wanneer een video veel shares heeft op social media laat het zien dat de video dominant is in de niche.

8. Backlinks
Net zoals bij SEO in Google zijn het verkrijgen van backlinks een belangrijk element. Ook dit laat zien dat een video veel wordt gebruikt in een niche om informatie te verspreiden. Dit is voor YouTube (en Google) een goede indicatie dat de video kwalitatief is en mensen goed informeert over bepaalde onderwerpen.

Heb je een vraag, stel ‘m gerust!

 

Laat je gegevens achter

Naam(Vereist)
Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten