De meta beschrijving, ook vaak de “meta description” genoemd, is een stukje tekst dat niet op de website wordt getoond. Dit stukje tekst is alleen te zien voor de zoekmachines. Dit stukje tekst wordt onder de meta titel getoond.
Wanneer het stukje tekst is toegevoegd aan de website wordt deze in de zoekresultaten pagina getoond. Dit stukje tekst wordt door Google (en de andere zoekmachines) gebruikt om een beschrijving van het bedrijf aan de zoeker te geven. Het bevat 2 regels op de zoekresultaten pagina en geeft je de ruimte om de zoeker te overtuigen van de waarde van jouw bedrijf.
De lengte van de meta beschrijving
De lengte van de meta beschrijving is een punt waar veel over wordt gespeculeerd door SEO specialisten. Google meet de lengte van een meta beschrijving (of meta titel) in pixels op. Dit komt doordat tekens (in welke taal dan ook) van verschillende lengtes zijn. Dit maakt dat Google niet kan meten in tekens. Wel kan er een schatting worden gemaakt van het aantal tekens die een goede meta beschrijving kan bevatten.
Doorgaans zal een meta beschrijving worden getoond wanneer deze niet over de grens van 155 tekens gaat. Sommige meta beschrijvingen worden getoond tot 160 tekens. Persoonlijk zou ik altijd aanraden om onder de 155 tekens te blijven om te voorkomen dat deze wordt afgekapt. Wanneer Google de meta beschrijving te lang vindt zal deze worden gestopt. Het aantal tekens na het maximale aantal tekens zal niet worden getoond. In plaats van deze tekens wordt dit getoond: “…”
De invloed van de meta beschrijving op SEO
De meta beschrijving van een pagina heeft geen directe invloed op de SEO van deze pagina of website. Ik zou hierdoor ook gelijk aanraden om niet de meta beschrijving vol te proppen met de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden. Dit kan er zelfs toe leiden dat Google besluit om de pagina niet (of nauwelijks) te tonen in de zoekresultaten.
Wél heeft de meta beschrijving van een pagina, net zoals de meta titel, een indirecte invloed op de SEO. Google meet de kwaliteit van de zoekresultaten door de doorklikpercentage van een pagina te meten. Een goede meta beschrijving zorgt ervoor dat de doorklik percentage stijgt. Wanneer deze hoger is dan de concurrentie zal Google hier meer waarde aan hechten.
Zorg er dus voor dat je, wanneer je een meta beschrijving maakt, alle 155 tekens gebruikt om de zoeker te overtuigen van jouw waarde. Noem de belangrijkste USP’s van de desbetreffende pagina of jouw bedrijf. Zorg ervoor dat deze opvalt tussen alle andere meta beschrijvingen zodat zoveel mogelijk zoekers hier ook daadwerkelijk op klikken.