Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google om de vindbaarheid van organisaties te verbeteren. Met Google Mijn Bedrijf kan een bedrijf de vindbaarheid in zowel de Search als Maps resultaten verbeteren. Door jouw bedrijfsinformatie hier in te voeren en te bevestigen vertel je Google waar jouw bedrijf aanwezig is.
Dit geeft met name een enorme boost aan de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Wanneer Google zeker weet waar jouw bedrijf aanwezig is kan hij hierop de resultaten aanpassen. Wanneer een potentiele klant dan in de buurt op zoek is naar soortgelijke diensten wordt jouw bedrijf wellicht getoond.
Ook is het mogelijk om informatie over jouw bedrijf te delen met klanten of volgers. Daarbij is het mogelijk om de interactie met deze klanten aan te gaan. Dit is een positief signaal voor Google doordat het laat zien dat je naar de klant luistert en de klant actief informeert.
Via Google Mijn Bedrijf is het ook mogelijk voor klanten om reviews achter te laten. Onderzoek heeft aangetoond dat dit een belangrijk ranking signaal is voor de lokale SEO van een bedrijf. Daarnaast wordt dit enorm vaak gebruikt in het beslissingsproces van potentiele klanten. Het is in veel gevallen de makkelijkste manier om erachter te komen wat klanten over een bedrijf vertellen.
Wanneer een klant een slechte review achterlaat is dit niet gelijk de ondergang van een bedrijf. Probeer erachter te komen waarom de klant ontevreden is en buig dit om naar iets positiefs. Dan laat je ook aan andere klanten zien dat je actief bezig bent met het verbeteren van de klanttevredenheid.
Hoe richt ik Google Mijn Bedrijf in?
Google Mijn Bedrijf is vaak het eerste aanrakingspunt tussen een potentiele klant en een bedrijf. Het fungeert daardoor in veel gevallen als een online visitekaart in de zoekmachines. Zorg er dus voor dat je Google Mijn Bedrijf profiel aan de volgende eisen voldoet:
– Vernoem je bedrijfsnaam;
– Vernoem de branche waarin je actief bent;
– Vernoem je adres (of meerdere adressen wanneer je meerdere vestigingen hebt);
– Vernoem je openingstijden;
– Vernoem je telefoonnummer;
– Plaats een prominente link naar je website;
– Plaats afbeeldingen die relevant en kwalitatief zijn;
– Plaats een link van je vestiging in Google Maps;
– Zorg ervoor dat je veel positieve user reviews hebt.
Ik zou voor iedereen die zich bezighoudt met SEO aanraden om Google Mijn Bedrijf hierbij te gebruiken. Het is een handige tool om (vooral) de lokale SEO te stimuleren. Daarnaast is Google Mijn Bedrijf een mooie online visitekaart voor je potentiele klanten!