Lokale SEO

Lokale SEO is een manier voor lokale bedrijven om hun vindbaarheid te vergroten. Vaak wordt er ingespeeld op zoektermen met de intentie een aankoop in de buurt te doen. Lokale SEO zorgt ervoor dat bedrijven beter zichtbaar zijn op deze cruciale momenten.

Het vergroten van de lokale SEO is interessant voor bedrijven die een fysieke winkel of dienstverlening hebben. Voorbeelden hiervan zijn restaurants, tandartsen of supermarkten. Voor een restaurant zou het uiteraard enorm interessant zijn om aanwezig te zijn op het moment wanneer iemand de volgende zoekopdracht intypt:

“Uit eten Rotterdam”

Wanneer een restaurant hier aanwezig is, is de kans groot dat deze persoon naar dit restaurant gaat. Op deze manier kan het restaurant meer gasten krijgen door middel van lokale SEO.

Lokale SEO speelt daarnaast ook uitstekend in op de trend dat steeds meer zoekers op hun mobiel zitten. Op een mobiele telefoon krijgen de lokale zoekresultaten vaker de voorrang dan op desktop. De reden hiervoor is dat een persoon op een mobiel vaak naar iets op zoek is dat in de buurt te vinden is.

In 2013 was er een onderzoek uitgevoerd door “Fresh Egg”. Dit onderzoek heeft aangetoond dat vier van de vijf zoekers op een mobiele telefoon een lokale intentie hebben. Dit houdt in: Deze zoekers zijn op zoek naar lokale informatie of een lokaal bedrijf. Twee van de drie mensen nemen als resultaat direct actie en één van de drie doet o.b.v. deze informatie een aankoop. Het is dus enorm belangrijk voor een lokaal bedrijf (of een bedrijf met meerdere vestigingen) om hiervoor te optimaliseren.

Lokale SEO tips
Hieronder deel ik een aantal tips om de lokale SEO voor jouw website te verbeteren. Veel aspecten die belangrijk voor lokale SEO zijn, zijn ook belangrijk voor SEO in het algemeen. Het optimaliseren voor de lokale SEO is dus als een mes dat aan twee kanten snijdt.

1. Google Mijn Bedrijf correct inrichten: Het inrichten van Google Mijn Bedrijf is erg belangrijk: Deze informatie wordt getoond in de zoekresultaten van Google.
2. Aanmelden bij directories: Het aanmelden bij directories is belangrijk om de lokale vindbaarheid te verbeteren. Dit helpt omdat het voor backlinks zorgt die worden geassocieerd met een lokale intentie.
3. Maak vestigingspagina’s: Ben je eigenaar van een bedrijf met meerdere vestigingen? Maak dan voor iedere vestiging een aparte pagina aan. Optimaliseer iedere pagina voor SEO. Daarnaast is het van vitaal belang dat iedere pagina unieke content bevat. Dit moet worden gedaan om dubbele content te voorkomen en iedere pagina voor zijn eigen zoekwoorden te laten ranken.
4. Plaats het zoekwoord met lokale intentie in de H1 van de pagina. Wanneer je bijvoorbeeld een restaurant bent in Rotterdam kun je de H1 er als volgt uit laten zien: Restaurant Rotterdam. Op deze manier zorg je ervoor dat je vindbaar bent wanneer iemand op zoek is naar een restaurant in Rotterdam.

5. Zorg voor consistente vermeldingen: Overal waar je op het internet wordt vermeldt moet dezelfde NAP staan. NAP staat voor Name, Adress & Place. Wanneer dit overal hetzelfde is krijgt Google keer op keer de bevestiging dat dit daadwerkelijk het adres van jouw bedrijf is.
6. User Reviews: User reviews zijn enorm belangrijk bij de lokale SEO van een bedrijf. Ze zorgen ervoor dat potentiele klanten op een makkelijke manier kunnen zien wat klanten over jouw bedrijf zeggen. Dit speelt daarnaast een enorme rol in het beslissingsproces.
7. Vermeldt de NAP op de website: Door de NAP op de website te vermelden vertel je Google in welke regio je het beste vindbaar bent.

Voor bijna ieder bedrijf is lokale SEO erg belangrijk. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de momenten dat potentiele klanten op zoek zijn naar soortgelijke bedrijven. Wanneer jij dit niet doet, doet je concurrent het!

Heb je een vraag, stel ‘m gerust!

 

Laat je gegevens achter

Naam(Vereist)
Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten