Hoe lang moet de tekst van een pagina zijn om in de top 3 van de zoekresultaten te komen?
SEO experts worstelen al lang met deze vraag, we kunnen het antwoord op deze vraag is niet zomaar te geven in cijfers. Wel kunnen we vaststellen dat Google de lengte van vergelijkbare websites als leidraad neemt. Wanneer je dus wil weten hoe lang je artikel dient te zijn, zoek je in google op jouw \”keyword\” en vervolgens bekijk je de belangrijkste pagina\’s die verschijnen in zoekresultaten.
Hebben jouw concurrenten bijvoorbeeld hele lange artikelen, probeer dan die pagina structuur en lengte over te nemen.
Betreft het je belangrijkste artikel?
Bij jouw belangrijkste inhoud kun je ervan uitgaan dat je zo goed mogelijk de inhoud probeert te beschrijven, zodanig dat het beter is voor een mogelijke lezer dan het artikel van een concurrent. Heeft een concurrent 1500 woorden op een pagina staan die verdeeld is in kopjes en subkopjes? De vuistregel voor de lengte van content is dat het voor je belangrijkste pagina tussen de 1300 en 1500 woorden bevat.
Voor e-commerce is dit vaak wat lastiger te bepalen. Product informatie is vaak niet zo uitgebreid en bevat vaak dezelfde informatie als andere bronnen op internet. Dat komt omdat veel aanbieders dezelfde leverancier van informatie gebruiken. Bedenk bij jouw producten wat de sterke en zwakke punten zijn, hoe je het kunt gebruiken, welke ervaringen er van andere kopers zijn etc. Op die manier kun je toch al snel wat meer relevante en kwalitatieve content maken dan jouw concurrenten.
How Does Content Length Affect SEO Linkbuilding?
When it comes to effective seo linkbuilding strategies, content length plays a crucial role. Longer content tends to attract more backlinks, as it provides in-depth information for readers. Search engines also consider longer content as more authoritative and valuable, improving its chances of ranking higher in search results. Therefore, creating comprehensive and informative content can significantly contribute to successful SEO linkbuilding.
Hoe lang moeten ondersteunende artikelen zijn?
Een artikel op jouw website moet belangrijk gevonden worden. Dat belangrijk maken kun je bijvoorbeeld doen door artikelen te schrijven die dieper ingaan op de achterliggende informatie, of artikelen die een bepaald onderwerp op jouw hoofd pagina verder behandelen. Deze zogenaamde \”supporting content\” is vaak een stuk korter. Als je niets kunt vinden van je concurrenten, gebruik dan als vuistregel zo\’n 500 woorden per artikel.
Ga ervan uit dat je artikel minimaal naar je belangrijkste artikel linkt vanuit jouw tekst. Zo weet een zoekmachine zoals Google dat die inhoud bij elkaar hoort.
Wat zegt Google over content lengte?
Google heeft nooit een helder antwoord gegeven op hoe lang een artikel moet zijn. Er wordt wel veel over gesproken door SEO specialisten.
John Mueller van Google heeft in zijn Google Webmaster edities op YouTube het volgende gezegd:
“Hoe meer content, hoe meer informatie erin kan staan en hoe interessanter dit voor een zoeker kan zijn.”
LET OP: ook Google wordt steeds slimmer. Dus wil je vandaag een goede positie bereiken, dan kun je wellicht proberen een heleboel informatie van je concurrent te gebruiken. Je loopt dan echter wel het risico dat je een zogenaamde \”Penalty\” krijgt waardoor je helemaal niet meer in de zoekresultaten terug te vinden bent. Je doet er verstandig aan om zelf een zo goed mogelijk verhaal te maken waar jouw bezoekers echt iets aan hebben.
Weet je het echt niet meer, gebruik dan stukken van verschillende concurrenten en zorg dat je die teksten voor minimaal 65% aanpast. Er wordt 51% geroepen voor unieke content, maar testen wijzen uit dat dat heel erg gevaarlijk dicht op het randje is. Doe jezelf dus een plezier en ga een zondag discussiëren over een artikel en maak op basis daarvan het beste artikel dat te vinden is over jouw onderwerp op internet.
Kwaliteit is dus belangrijker dan kwantiteit!
Als je kwaliteit levert, zul je daar ook voor beloond worden. Er zijn dan immers meer personen die het handig vinden om jouw artikel te delen met anderen. Net dat stukje delen en interactie is wat Google ook meet en mee neemt in haar zoekmachine positionering.
Is er een ondergrens?
Nee, eigenlijk niet en dat komt omdat er veel soorten content mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan content voor een product zoals een
wiebelkussen, dat kan veel beperkter zijn dan een artikel over hoe je je organisatie inricht voor absolute
cyber veiligheid of een
dakdekker in een enorm concurrerende markt. Al met al een heleboel factoren kunnen een rol spelen in het bepalen wat de juiste lengte is van een artikel.
Je kunt altijd de vuistregel hanteren, is het je hoofdartikel? Gebruik dan tussen 1300 en 1500 woorden. Is het een ondersteunend artikel dan naar het hoofdartikel verwijst, gebruik dan rond de 500 woorden.
Is er een bovengrens?
Voor zover bekend is er niet echt een bovengrens. Google is namelijk in staat om een artikel op te delen in verschillende relevante blokken. Het blijkt keer op keer dat een langer artikel dat goed ingedeeld is en echte relevante informatie bevat zeer goed scoort in de zoekresultaten. Kwaliteit en kwantiteit kunnen dus hand in hand gaan.
Een kleine tip, zorg ervoor dat je iets op de pagina aanbied waar gebruikers voor terugkomen of wat lezers kunnen delen met anderen. Als ze dat werkelijk beginnen te doen, weet je dat je goed bezig bent 😉