Bovenaan en nog hoger in Google komen?
Jazeker, er bestaat naast nummer 1 in de zoekposities nog een hogere plek in Google. Dat noemen we de zogenaamde 0 resultaten. Hieronder vallen de Map packs, de kennis secties (de vragen die Google alvast toont met antwoorden), reviews die weergegeven worden afbeeldingen, producten die in google shopping getoond worden, Video\’s die boven de zoekresultaten getoond worden en ga maar door. Het is je wellicht wel eens opgevallen dat het aantal zoekresultaten steeds minder wordt op de eerste pagina van Google. Daarom wordt zelfs tegenwoordig nog wel eens gesteld dat de 2de pagina van google meer relevante resultaten levert dan pagina 1. Hoe maak je gebruik van de mogelijkheden en hoe zorg je ervoor dat jij de eerste pagina gewoon volledig domineert.
Is Google Ads het antwoord? dat is toch gewoon betalen voor een advertentie en dan sta je bovenaan?
Zeker een kleine waarheid zit daarin. Echter ook voor de advertenties zorgt Google ervoor dat je kwaliteit moet leveren. Google ontleent haar bestaansrecht aan de beste resultaten leveren voor haar bezoekers. Doet Google dat niet, dan hebben zij geen business. Dat geldt ook voor Google Ads. Je moet dus goed weten wat je doet, daarmee bereik je meer vertoningen bovenaan de advertenties, meer leads, meer conversies en meer omzet. Een zeer prettige bijkomstigheid is dat je vaak zelfs 50% minder betaalt als jij ervoor zorgt dat je een quality score van 10/10 ontvangt voor jouw advertenties. Het bidding systeem van Google houd daar rekening mee. Dus minder uitgeven en meer resultaten, werk aan de winkel net als bij normale SEO.
Korte termijn vs. Lange termijn posities in Google
Om op korte termijn je positie te verbeteren kun je waarschijnlijk prima naar Google Ads kijken. Dat is het systeem waarbij je betaald voor advertenties die aan moeten sluiten bij jouw landingspagina\’s. Die worden getoond bovenaan de zoekresultaten en leveren over het algemeen de eerste snelle resultaten op. Daarnaast levert het gebruik van Google Ads de mogelijkheid om de echte zoekwoorden te vinden die jouw klanten gebruiken om bij jouw product of dienst te komen.
Met SEO (zoekmachine optimalisatie) kom je bovenaan in de gratis resultaten te staan van de zoekmachine. Dat is geen proces dat je even doet en waarbij vandaag gedaan er morgen al resultaat is. Dat resultaat heb je wel als je Google AdWords inzet om direct op nummer 1, 2 of 3 te staan in de ranking van Google.
1. Meteen bovenaan in Google
Organisch (natuurlijke zoekresultaten die niet betaald zijn) lukt dat maar zelden. Waar het vaak wel lukt is bij nieuws gerelateerde onderwerpen. Daarnaast kun je door een AdWords campagne in zo\’n twee tot drie weken goede resultaten boeken. Daarna is een bedrijf direct bovenaan in Google te vinden. Bovendien kun je jouw producten presenteren met Google Shopping en al jouw SEA campagnes automatiseren met behulp van een tool als Channable.
2. Bijna meteen meer bezoekers op je website
Google Ads heeft het voordeel dat er bijna direct nieuwe bezoekers op je website komen. Dat is het effect van bovenaan de resultaten in Google te staan.
3. Direct inzicht in wat jouw bezoekers typen om bij jou te komen
Investeringen in Google Ads om bovenaan in Google te komen zijn volledig te controleren: je investeert maandelijks maximaal wat je vooraf hebt aangeven en komt nooit voor onaangename verrassingen te staan. Daarnaast krijg je door slim om te gaan met de informatie en campagnes ook direct waardevol inzicht in wat jouw bezoekers gebruiken om jouw producten en diensten te vinden. Die kennis gebruik je voor je organische zoekmachine positionering.
Wil je bovenaan blijven in zoekresultaten?
Zorg voor goede content waar jouw lezers werkelijk iets aan hebben. Heb jij de beste informatie, dan wordt je beloond met goede posities zo simpel is het eigenlijk. Zit er dan niet meer in dat je kunt doen? Natuurlijk wel, er zijn meer dan 1000 factoren die bepalen waar jij getoond wordt. Schrijf je content echter altijd voor jouw publiek, ben jij waardevol, dan krijg je een hoop factoren al direct op jouw hand.
4. Schrijf een super titel.
Bedenk zelf waar je op klikt in Google, meestal is het de titel die je triggert om ergens op te klikken. Door de titel van jouw artikel of pagina wordt het zowel voor bezoekers als voor zoekmachines duidelijk wat ze van deze pagina kunnen verwachten. Een goede titel kan ervoor zorgen dat een bezoeker de informatie moet zien om niet buiten de boot te vallen als hij het niet gelezen heeft. Je belangrijkste zoekwoord zet je in het begin van je titel eventuele variaties op dat zoekwoord kun je ook opnemen en de natuurlijke taal (LSI) gebruik je om je titel in context te plaatsen. Heb jij jouw website al eens gecontroleerd op de juiste titels of H1 Headings? Wij doen dat graag voor je via een SEO scan of Site audit.
5. De inleiding gebruik je om te overtuigen.
Net zoals je vroeger een opstel moest schrijven, gebruik je de inleiding om de inhoud van de rest van het artikel te beschrijven. Heb je een bezoeker op je pagina, dan leest deze aangetoond bijna altijd minimaal een korte inleiding. Zorg dat je inleiding aansluit bij de verwachting en je bezoeker blijft plakken. Vervolgens is het de kunst om de bezoeker te verleiden naar de zogenaamde conversie.
6. Relevante kwalitatief goede inhoud
Google beloont goede artikelen die relevant zijn en die kwaliteit voorop stellen. Gebruik slechts één zoekwoord / ondewerp per artikel. Dat helpt zoekmachines en bezoekers met beoordelen van de inhoud. Je kunt content clusters aanmaken die je als thema\’s gebruikt. Dus wanneer iemand zoekt op een dakdekker, kun je de variaties zoals nokvorsten en pannendak repareren of lekkage aan het dak verhelpen ook gebruiken. Op die manier kun je voor veel achterliggende zoekwoorden ook scoren en wordt je extra relevant.
7. Wat is de zoekintentie?
Verkopen doe je op basis van vertrouwen, dat is al sinds jaar en dag zo. Content die aansluit bij de verwachting wekt vertrouwen dat je vervolgens om kunt zetten in een conversie. Blijf bij je onderwerp en wijk niet af. Als jij andere zaken gaat behandelen op een pagina, is de kans zeer groot dat je bezoeker direct vertrokken is en daarmee de kans op een klant. Het direct vertrekken van de bezoeker noemen we de Bouncerate of het bouncepercentage. Gebruik je Analytics of Chrome, dan weet Google zeer waarschijnlijk precies hoe relevant jouw pagina is of hoeveel vertrouwen de inhoud biedt wat mogelijk weer resulteert in een aangepaste ranking (omhoog én omlaag).
8. Gebruik korte tussenkopjes voor structuur
Vroeger hoorde je heel vaak dat bezoekers binnen 3 seconden bepaald hadden of ze blijven op je website of dat ze weer vertrekken. Door een gestructureede pagina aan te bieden maak je de tekst aantrekkelijk voor de bezoeker. Dat helpt als je hoger wilt scoren in Google. Zoekmachines zoals Google hechten ook veel waarde aan tussenkopjes, omdat deze de tekst structureren. Structuur is dan ook een belangrijk element om een toppositie in Google te behalen.
9. Zorg dat je content één bezoekers vraag beantwoordt
Welke vraag hebben jouw bezoekers? Waarom komen ze eigenlijk op jouw pagina terecht? Bezoekers hebben altijd een reden voor het bezoek aan je website. Als je goed onderzoek hebt gedaan weet je vaak al met welke vragen bezoekers worstelen en kun je het juiste antwoord geven. Wanneer je een pagina gaat maken, begin dan met het opstellen van vragen die beantwoord moeten worden. Je komt dan al snel op een heleboel onderwerpen terecht waarover je echt goede inhoud kunt schrijven.
10. Duplicate content is zeker GEEN succes voor je Google ranking
Om gratis (organisch) hoger in de Google resultaten te komen, moet je unieke content op je website plaatsen. Maak geen vijf pagina’s met vijf verschillende titels en dezelfde inhoud. Google bepaald dan zelf de zogenaamde \”canonical url\” voor het relevante resultaat en zal de rest negeren binnen haar zoekresultaten. Sterker nog veel duplicate content (ook content dat van andere websites gekopieerd is) kan leiden tot een diskwalificatie van Google waardoor je posities verliest of zelfs helemaal niet meer getoond wordt.
11. Lengte van jouw pagina
Hoe lang je pagina moet zijn is afhankelijk van veel factoren. Begin je met een artikel dan is een goede vuistregel om minimaal tussen de 1300 en 1500 woorden te zitten voor je belangrijke pagina\’s en rond de 500 woorden voor pagina\’s die onderwerpen verder uitdiepen (supporting content). Wij hebben wat meer informatie over de content lengte geschreven die wat dieper op de inhoud in gaat.
12. Gebruik long tail zoekwoorden
Heb je toen je onderzocht waarover je zou schrijven ook gekeken naar het zoekvolume? Hoe vaak wordt een bepaald woord gezocht. Vaak richt je je primair op de hoogste volumes, daar zit in ieder geval beweging. Maar kijk ook eens naar de zoektermen met een wat lager volume. Daar zitten vaak zoektermen tussen die je niet zou verwachten, zoektermen die niet eens op jouw zoekwoord lijken en zoekwoorden waar weinig concurrentie op zit en zoekwoorden die eigenlijk volledige zinnen zijn. Als je die kunt claimen heb je direct relevante bezoekers op jouw website die waarschijnlijk ook nog converteren.
13. Technische details zoals Meta Description
Meta beschrijvingen zijn een aangetoonde manier om rankings te beïnvloeden. Een goede meta omschrijving geeft in een paar zinnen weer waar het artikel over gaat en waarom een bezoeker er naar toe moet.
Meta beschrijvingen mogen best wat langer zijn. Het enige is dat google slechts 155 tekens uit de meta beschrijving gebruikt om weer te geven in zoekresultaten. Google analyseert die tekst echter wel volledig!
14. Afbeeldingen en ALT tags
ALT tags zijn de beschrijvingen die bij afbeeldingen geplaatst kunnen worden. Deze helpen slechtzienden bij het lezen van inhoud op een pagina, maar zeker ook zoekmachines. Daarnaast werken afbeeldingen enorm goed om inhoud te verduidelijken of om de pagina wat beter aan te kleden. Wist je dat afbeeldingen tegenwoordig ook geanalyseerd worden door machines. Bedenk maar eens hoeveel er te doen is over gezichtsherkenning. De volgende keer dat je een afbeelding gebruikt kun je dus ook een zogenaamde \”meme (korte tekst)\” toevoegen op je afbeelding. Besteed ook aandacht aan de juiste afmeting van de afbeelding zodat hij niet te zwaar is. Weet je niet wat dat moet zijn, gebruik dan 1200×1200 dan zit je voor grote en kleine schermen redelijk veilig en is de kwaliteit prima. Is de titel van het bestand goed? ja daar kun je ook scoren. Heb je welleens van de EXIF informatie in een afbeelding gehoord? Zoek het maar eens op, informatie zoals de camera en GEO locatie worden daar opgeslagen. Dat kan gebruikt worden wanneer je bijvoorbeeld over een regio of lokaal onderwerp praat.
14. Gebruiksvriendelijkheid, snelheid, responsive design
Gebruiksvriendelijkheid spreekt voor zich als niemand iets kan vinden op de website, is de ervaring slecht en komen bezoekers niet terug. Is de snelheid van een website te laag, zal een bezoeker afhaken. Er zijn benchmarks beschikbaar over de maximale laadtijd van een pagina voordat dit van invloed is op de rankings binnen zoekresultaten. Tenslotte is mobiel wellicht een van de belangrijkste factoren op usability ranking gebied. Ben je niet voorbereid op mobiele bezoekers (responsive design of zelfs AMP techniek) dan verlies je de wedstrijd om hoger in Google te komen.
15. Slechts het begin van de reis, blijf verbeteren
Zorg dat je alles wat je kunt meten ook werkelijk meet. Welke pagina\’s staan bovenaan? hoe zien jouw concurrenten er uit? Welke onderdelen moeten verder uitgediept worden. Er blijven vele vele vele mogelijkheden open. Daarnaast wijzigt Google haar algoritmes meer dan 100 keer per jaar (dus minimaal elke 3 dagen) soms zijn dat grote wijzigingen en soms zijn dat kleine wijzigingen. Volg de tips op deze pagina, (kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit) en je verzekert jezelf van een langdurige positie bovenin de Google resultaten.
Wil je meer weten over de andere 985 factoren die Rankings binnen zoekmachines zoals Google bepalen? Neem dan contact met onze SEO expert op.