SEO Linkbuilding

Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van backlinks van andere websites naar die van jou. Vaak wordt dit uitbesteedt aan een freelance SEO specialist. Een backlink is een manier voor gebruikers om van de ene website naar de andere website te gaan. Ook de crawlers van de zoekmachines gebruiken deze links om van de ene website naar de andere te gaan. Ze crawlen de links tussen individuele pagina’s op jouw website. Daarnaast crawlen ze de links tussen complete websites. Er zijn veel manieren om een linkbuilding traject uit te voeren. Sommigen hiervan zijn moeilijker en sommigen zijn iets makkelijker. In de basis geldt de volgende regel voor het bepalen van de kwaliteit van een backlink.
“Hoe makkelijker het is om een backlink te krijgen, hoe minder deze vaak waard is.”

Vaak duurt een linkbuilding traject vele maanden waardoor dit aspect van SEO door menig specialist als het moeilijkste onderdeel wordt bestempeld. Wanneer een kwalitatief linkbuilding traject voor een website wordt uitgevoerd kan dit wel de voorsprong geven op de concurrenten.

De crawlers van de zoekmachines gebruiken backlinks voor 2 doeleinden. De eerste is het ontdekken van nieuwe web pagina’s. Wanneer een backlink naar een nieuwe pagina wijst is dit dé manier voor Google om deze te indexeren.

Ten tweede gebruikt Google backlinks om de autoriteit (en kwaliteit) van een pagina te bepalen. Wanneer een pagina veel backlinks heeft betekent dit in de praktijk vaak dat deze veel is gedeeld. Wanneer een pagina vaak is gedeeld kan dit duiden op een hoge kwaliteit van de content die hierop staat. Hierdoor is dit anno 2018 nog steeds een goede manier voor Google om de kwaliteit van een pagina te bepalen.

In feite, als iemand naar een pagina een link plaatst, zegt deze persoon dat hij of zij de pagina als bron heeft gebruikt.

Dus Google gebruikt backlinks zowel om een pagina te ontdekken als de kwaliteit hiervan te bepalen. Dit maakt dat linkbuilding één van de belangrijkste aspecten van een SEO traject is.

Linkbuilding kan ervoor zorgen dat je het voordeel hebt op je concurrent. Het kan er ook voor zorgen dat je website een penalty krijgt en uit de rankings wordt gehaald. Dit laatste kan net zo makkelijk gebeuren als het eerste. Doordat linkbuilding een significante impact heeft op de rankings van een website wordt het vaak teveel ingezet.

Een backlinkprofiel (de opsomming van alle backlinks naar een website) moet er natuurlijk uitzien. Dit houdt in: Wanneer een backlinkprofiel een te hoog percentage links van spam websites heeft zal Google dit herkennen en wellicht een penalty uitdelen. Let bij het verkrijgen van nieuwe backlinks naar jouw website op de volgende punten:

1. De website moet in jouw branche of een relevante branche actief zijn.
2. De website heeft zelf een sterke SEO en is goed vindbaar in de zoekmachines.
3. De website is in dezelfde taal geschreven als jouw website.
4. De plek waarop de link staat is op een prominent plek op de website (bijvoorbeeld: Bovenaan de homepage).

Wanneer een link aan alle punten hierboven voldoet dan is deze van enorm hoge kwaliteit. In de praktijk komt dit echter niet veel voor. De belangrijkste punten die ik altijd meeneem is de relevantie en sterkte van SEO. Wanneer deze punten goed in orde zijn kan het niet snel misgaan.
De plek op de website waar de link is geplaatst heeft meer te maken met de sterkte van de link. Een link op de homepage laat zien dat de eigenaar die de link heeft geplaatst veel waarde hecht aan jouw website. Dit maakt dat Google hier een hogere waarde aan geeft.

Heb je een vraag, stel ‘m gerust!

 

Laat je gegevens achter

Naam(Vereist)
Managed by Kjenmarks - Wordpress & SEO specialisten