Verborgen content is een veelgebruikte methode binnen de SEO branche. Althans, rond 2005 was dit een veelgebruikte methode. Verborgen content is content dat in dezelfde kleur als de achtergrond van een website wordt geplaatst. Een reden dat marketeers dit doen is om zoveel mogelijk content op een pagina te krijgen. Wanneer er teveel content op een pagina wordt geschreven kan dit hinderlijk zijn.
Bijvoorbeeld op een e-commerce site waar het doel het verkopen van producten is. Wanneer er op een e-commerce site teveel content staat kan dit de bezoeker afleiden van het doen van een aankoop. Een andere reden is dat marketeers in de “goede oude” tijd zo vaak mogelijk het zoekwoord in de tekst wilde krijgen.
Wanneer de tekst zichtbaar was voor de gebruiker bestond de kans dat dit deze af zou schrikken (wat logisch is). De oplossing hiervoor was dus het onzichtbaar maken van de content. Hierdoor kon de marketeer naar verlangen zoveel mogelijk het zoekwoord in de tekst plaatsen.
Doordat de zoekmachines een stuk slimmer zijn geworden kunnen deze vrijwel alle gevallen van verborgen content herkennen. Hierdoor is het anno 2018 nutteloos om deze truc nog uit te halen. Wanneer Google herkent dat een website deze methode probeert zal de waarde van de website achteruit gaan. Wanneer deze methode veel wordt gebruikt zal Google hier zelfs een penalty voor kunnen geven.