Google Analytics is een belangrijk onderwerp binnen de SEO. Het heeft geen directe impact op de vindbaarheid van een website. Het is wel belangrijk voor veel andere aspecten binnen de SEO. Zo helpt het met het weergeven van de belangrijkste KPI’s binnen een SEO traject. En, zoals veel marketeers tegenwoordig zeggen: “Meten is weten”.
In dit artikel neem ik je dan ook mee in de manieren waarop je deze meetbaarheid voor je SEO kunt inzetten.
Organische bezoeken bekijken
Met Google Analytics is het zeer gemakkelijk om alleen de organische bezoeken te bekijken. Op deze manier kun je de koude cijfers bekijken wanneer het aankomt op je succes binnen de zoekmachines. Om je organische bezoeken te bekijken kun je de volgende stappen doorlopen.
Channel Grouping → Acquisition → All Traffic → Channels
Hier kun je alle kanalen in 1 overzicht bekijken waar je bezoekers vandaan komen. Op deze manier kun je niet alleen bekijken hoeveel organische bezoeken je hebt. Je kunt ook eenvoudig bekijken welk percentage dit is van je totale aantal bezoeken.
SEO dashboard downloaden
Om verschillende KPI’s omtrent je SEO ten allen tijden bij je te houden kun je een SEO dashboard downloaden. Je hoeft hier verder niet technisch voor te zijn of aan te sleutelen. Iemand heeft al het werk al voor je gedaan en je kunt dit eenvoudig downloaden. Volg onderstaande stappen om een SEO dashboard te downloaden binnen Google Analytics:
Aanpassing → Dashboards → “maken” → “Importeren uit galerij”
Wanneer je hierop hebt geklikt kun je eenvoudig dashboards zoeken en downloaden. Zo zijn er voor ieder kanaal verschillende dashboards beschikbaar die zich enkel op dit kanaal richten. Om een SEO dashboard te downloaden kun je “SEO” intypen. Dan zal je verschillende SEO dashboards voor je krijgen met ratings. Kies er één naar keuze met de KPI’s waar jij met jouw bedrijf waarde aan hechten om de meetbaarheid te optimaliseren.
Ik zou voor ieder bedrijf met ambities binnen de zoekmachines Google Analytics aanraden. Om de SEO te optimaliseren is het simpelweg van cruciaal belang om te blijven meten. Ook is het een handige manier om te bekijken of een website geen penalty heeft ontvangen. Dit kan worden herkend aan een plotse drop in aantal organische bezoeken.