E-A-T is bedacht door Google om het niveau van de landingspagina’s in de zoekmachines te verhogen. Google wilt altijd op de eerste plaats er zeker van zijn dat een gebruiker vindt wat hij of zij zoekt. Dit kan alleen worden bereikt als de zoekmachine volstaat met kwalitatieve content.
E-A-T is één van de essentiële factoren om een pagina hoog in de zoekresultaten te krijgen. Google heeft daarbij zelfs de statement gemaakt dat dit één van de top 3 factoren zijn om de kwaliteit van een pagina te bepalen. Dus: Wanneer je dit niet gebruikt in jouw SEO strategie geef je je concurrenten een groot voordeel!
E-A-T staat voor
“Expertise, Authoritativeness en trustworthiness”.
Dit betekent: Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit gaat vooral om de persoon die de teksten schrijft, de teksten zelf en de website. Dus wanneer je eigenaar bent van een website en informatieve teksten hiervoor schrijft, dan moet je ook aan Google laten zien dat je daadwerkelijk een expert op dit gebied bent. Hieronder licht ik per onderdeel toe hoe je aan Google kunt laten zien dat je dit bent en wat het precies betekent.
How Does Duplicate Content Affect a Website’s E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) Rating?
Understanding duplicate content is crucial for maintaining a website’s E-A-T rating. When duplicate content is detected, search engines may perceive the website as lacking originality and expertise. This can lower the site’s rankings, impacting its trustworthiness and authoritativeness. To prevent this, website owners should regularly audit their content, utilize canonical tags, and focus on creating unique, high-quality content.
Expertise, autoriteit & betrouwbaarheid (EAT expertise, autority, trust)
Expertise
Het is belangrijk dat wanneer je iets schrijft over een onderwerp, je daadwerkelijk een expert bent op dit gebied. Je wilt je expertise laten zien op een bepaald gebied aan Google. Dit moet terugkomen in je teksten door de kwaliteit hiervan. In sommige branches is dit onderdeel belangrijker dan in andere branches. Bijvoorbeeld in branches zoals de advocatuur, de medische branche of de branche van de online marketing. Hier is het erg belangrijk dat de persoon die de content produceert ook echt weet waar hij of zij het over heeft.
Autoriteit
Bij het schrijven van een pagina en het delen hiervan is het belangrijk dat de schrijver zijn of haar autoriteit laat zien. Wanneer een schrijver zijn of haar autoriteit laat zien zal Google de content hoger waarderen (en dus hoger ranken).
Betrouwbaarheid
Er moet aan de bezoeker van de website worden laten zien dat de website betrouwbaar is. Dit wordt gedaan door de uitstraling van de website en de content zelf. Wanneer een website veel positieve reviews verzameld laat dit zowel aan de gebruiker als de zoekmachines zien dat het betrouwbaar is. Dit is vooral belangrijk bij e-commerce websites die vooraf om creditcard gegevens vragen. Een goede eerste middel om dit te bereiken is het installeren van een SSL certificaat. Dit laat Google zien dat de website veilig te bereiken is voor gebruikers.