In dit artikel vertel ik wat meer over ankerteksten, wat ankerteksten zijn en hoe deze invloed hebben op de SEO.
Ankerteksten zijn de stukjes zichtbare tekst waarin een klik bare hyperlink zit. In moderne browsers is deze vaak blauw gemaakt zodat deze iets meer opvalt dan een normale tekst.
Ankerteksten zijn er om te laten zien wat het onderwerp van de hyperlink is. Of beter gezegd: Wat het onderwerp is van de pagina waar deze link naar wijst. Door dit in een korte ankertekst aan te geven weet de gebruiker precies waar hij of zij naartoe wordt geleidt. In de code van een website kan een ankertekst als volgt worden toegevoegd aan de hyperlink:
< a “href=https://woocommerce-899356-3121816.cloudwaysapps.com”>Voorbeeld Anker Tekst < /a>
*Ik heb een extra spatie toegevoegd zodat mijn website de code niet herkent. Wanneer mijn pagina bijvoorbeeld als kernonderwerp “SEO” heeft zal je vaak tegenkomen dat de ankerteksten ook over “SEO” gaan.
Dit geeft niet alleen de gebruiker de nodige informatie over de pagina waar hij of zij naartoe wordt geleidt. Het laat tegelijkertijd de zoekmachines weten waar deze pagina over gaat.
Zoekmachines gebruiken externe ankerteksten (ankerteksten op andere websites die naar jouw website wijzen) om te reflecteren over hoe andere mensen jouw website zien. Wanneer andere websites bevestigen dat de website echt over hetzelfde onderwerp gaat kan dit jouw rankings goed doen.
Typen Ankerteksten
Er zijn verschillende typen ankerteksten. Een gezond backlinkprofiel bevat ankerteksten uit alle verschillende types. Wanneer een backlinkprofiel teveel ankerteksten bevat die hetzelfde zijn kan het als spam worden aangemerkt door Google.
Exact-Match
Exact-match ankerteksten zijn ankerteksten die het exacte zoekwoord bevatten van de pagina. Bijvoorbeeld: Wanneer mijn website wilt worden gevonden op “SEO freelancer” en de ankertekst “SEO freelancer” is.
Partial-Match
Hierbij is de ankertekst bijna hetzelfde als het exacte zoekwoord waarop ik wil worden gevonden. Het zoekwoord zit er wel in maar ook een extra woord is eraan toegevoegd.
Branded
Branded ankerteksten zijn ankerteksten waarbij de naam van mijn bedrijf is vermeldt. Dit is erg belangrijk om autoriteit voor je bedrijf op te bouwen binnen de zoekmachines.
Naakte Backlinks
Deze ankerteksten zijn een goede manier om een zo natuurlijk mogelijk backlinkprofiel op te bouwen. Deze links bevatten in principe geen ankertekst maar zijn simpelweg de link waar deze naartoe wijst.
Generieke Backlinks
Een generieke ankertekst is een ankertekst die eigenlijk niet relevant is voor de website. Een voorbeeld hiervan is: “Klik hier”.
Afbeelding
Het is ook mogelijk om een afbeelding een hyperlink te geven naar een andere website. In dit geval bevat de afbeelding de hyperlink naar de website.