Domain Rank

Domain rank (of domain authority) is een ranking score dat is ontwikkeld door software zoals Ahrefs en MOZ. Met de Domain Rank wordt de algemene status van de SEO aangeduid. Het heeft een voorspellende waarde in de manier waarop een website presteert in de zoekmachines. Een Domain Rank is een cijfer tussen de 1 en 100 waarbij 100 het hoogste niveau is.

Op dit moment heeft alleen de website Facebook.com een score van 100 gekregen van Ahrefs. Daaronder zitten websites zoals die van Twitter, YouTube, Instagram, Google Plus en LinkedIN. Verassend genoeg staat de officiële website van Google (google.com) op plek nummer 7.

De Domain Rank is opgebouwd uit factoren die belangrijk zijn in de zoekmachines. Een aantal hiervan zijn aantal verwijzende domeinen en totaal aantal backlinks van een website. Dit zijn beiden uitkomsten van een linkbuilding traject die een website kan hebben ondergaan .

De Domain Rank wordt berekend door middel van een logaritmische schaal. Dit betekent dat het een stuk makkelijker is om de Domain Rank van 10 tot 20 te laten groeien dan van 70 tot 80. Hoe hoger je komt des te moeilijker het wordt om te groeien.

Wat is een “goede” Domain Rank?
Over het algemeen zijn de websites die de meeste backlinks hebben het hoogst gewaardeerd. Dit zijn de websites van Twitter en Facebook etc. Daaronder zitten de multinationals of grotere bedrijven die al langere tijd met SEO bezig zijn. Voorbeelden hiervan zijn de website van National Geographic (positie nummer 433), Samsung (positie nummer 362), Salesforce (positie nummer 377) en CNN (positie nummer 141).

Onder deze posities zitten midden klein bedrijven en daaronder de bedrijven die geen SEO doen.

Is de Domain Rank mijn ultieme doel?
Nee, ik gebruik als SEO specialist de Domain Rank enkel als ruime indicatie van de sterkte van een website. Het is niet mijn ultieme doel met een SEO traject om de Domain Rank van een website te verhogen.
Wanneer je een doel wilt opstellen voor je SEO traject zou ik aanraden om een absolute KPI te pakken. Een voorbeeld hiervan is het aantal maandelijkse organische bezoeken. Ook zou je hiervoor de hoogte van de rankings van je zoekwoorden kunnen gebruiken.

De Domain Rank wordt vaker als vergelijkende KPI gebruikt dan als absolute KPI. Gebruik het om je website te vergelijken met je concurrent, maar niet als enige KPI om het succes van je SEO traject te meten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top Kjenmarks.nl & Eenoplossing.nl Wordpress en SEO specialisten