keyword, keyword density, zoekwoorddichtheid

Zoekwoorddichtheid

Als je wel eens verdiept hebt in  SEO, heb je vast gelezen dat er een bepaalde zoekwoorddichtheid (keyword density) geldt. Minimaal zoveel % en maximaal zoveel % van de tekst moet of mag je zoekterm bevatten, zeggen ze dan. Zeggen ze. Klopt dat wel? 

Hoe wordt zoekwoord dichtheid berekend?

Om de zoekwoorddichtheid(keyword density) te berekenen in de meest eenvoudige vorm, deel je het aantal keer dat je een specifiek keyword hebt gebruikt door het totaal aantal woorden in de tekst. Vervolgens vermenigvuldig je dat aantal met honderd om je percentage te krijgen.

Wat is een goed aantal keywords?

Veel SEO experts geven aan dat een optimale mix van keywords ongeveer 1 tot 3% van de tekst is. Kom je daarboven, wordt het vaak gezien als spam. Let bij het schrijven van de perfecte teksten op de website vooral op het achterliggend gedachtegoed. Denk dus vooral na over de woorden die je normaal in een conversatie gebruikt als het over jouw keyword gaat. Deze woorden worden in SEO termen vaak als LSI (Latent Semantic Indexing) genoemd.

Zoekmachines herkennen patronen, dus door de beschrijvende woorden te gebruiken hoef je het keyword niet overal in te stoppen. We hadden het hierboven al even over LSI, maar denk ook eens aan secundaire keywoorden, en zinnen met keywoorden, eventuele variaties, afbeeldingen die er specifiek over gaan. Noem maar op, de mogelijkheden zijn er voldoende om zonder enorm veel keyword stuffing toch het doel te bereiken. Namelijk een zoekmachine laten begrijpen dat jouw onderwerp ook echt goed behandeld wordt in jouw tekst.

Het kan ook zo zijn dat Google geen penalty geeft maar simpelweg de pagina niet (of nauwelijks) laat zien. John Mueller zegt over de zoekwoorddichtheid het volgende:
“Keyword density, in general, is something I wouldn’t focus on. Search Engines have kind of moved on from there.”
Of dat waar is laat ik maar in het midden. Als stelregel kun je zeggen dat zoekmachines steeds slimmer worden. De inhoud echt begrijpen kunnen ze nog niet (dat wijzen tests aan), maar ze komen wel steeds dichterbij. Focus dus vooral op kwaliteit van content, daar doe je jezelf het grootste plezier mee op langere termijn.

Hoe kun je de zoekwoorddichtheid vergroten?

Hoe kun je zoekwoorddichtheid natuurlijk laten zijn en keyword stuffing voorkomen? Eigenlijk zijn er een paar regels die je kunt volgen hiervoor:

  1. Doe goed keyword onderzoek, zorg dat je je primaire en secundaire keywords goed onderzocht hebt.
  2. Zorg dat je de juiste woorden gebruikt “ik rijd in auto” is onjuist. “Ik rijdt in een auto” is wel juist.
  3. De meest eenvoudige manier om meer keywords in een tekst te krijgen is je tekst uitbreiden. Heb je een stuk van 500 woorden, probeer er dan een stuk bij te schrijven tot bijvoorbeeld 800 woorden. Dat gaat je meer opleveren dan te proberen alle keywords in de 500 woorden te proppen.
  4. De juiste mindset hanteren. Als je in gedachten hebt dat je een goed artikel maakt over jouw onderwerp, dan komen de te gebruiken keywords waarschijnlijk als natuurlijk op het scherm.
  5. Kwaliteit is koning! Zeker Google wordt steeds beter in het bepalen wat kwaliteit is, zorg ervoor dat jij kwaliteit levert.

Om het verhaaltje af te sluiten, is de dichtheid van zoekwoorden belangrijk?

Jazeker, in bepaalde mate wel. Uiteindelijk zijn de zoekwoorden nog steeds datgene dat zoekmachines als input krijgen van een gebruiker. Zoekmachines moeten dit kunnen interpreteren zodat ze de bezoekers naar de beste pagina’s op het internet kunnen sturen. Denk maar eens na, wat is het bestaansrecht van een zoekmachine? Juist, de beste resultaten leveren, dat is immers waarom gebruikers een zoekmachine blijven gebruiken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top Kjenmarks.nl & Eenoplossing.nl Wordpress en SEO specialisten